“Stephanie Bertrand quartet”

Jazz in de abdijkerk

Martin Salemi (piano), Fil Caporali (bass), Stephanie Bertrand (vocals, flute),
Marcos Della Rocha (drums)
Vrijdag 17 november 19u30,
Abdijkerk Bellingen
Toegang 18 € -18 jaar gratis – Koepongs

Het “Stéphanie Bertrand Quartet“ is een internationaal kwartet gepassioneerd door de subtiele swing en de harmonische rijkdom van de Braziliaanse muziek.
Braziliaanse jazz is een unieke muziekstijl die invloeden van verschillende genres combineert. Het is vooral bekend om zijn Bossa Nova en Samba-stijl.
Samba is een levendig en ritmisch genre. Het is zeer geschikt om lekker te swingen en te dansen. (Helaas niet in de abdijkerk).
Bossa Nova is een meesterlijke combinatie van jazz en samba, die eind jaren 50 van de twintigste eeuw in Brazilië ontstond. Het klinkt erg warm en sensueel, altijd rustig en nooit agressief.
Het “Stephanie Bertrand Quartet” brengt iconische nummers van o.m. Choco Buarque, João Gilberto of Djavan naast minder bekende pareltjes, uit de Bossa Nova, maar u hoort ook Brazilian jazz met spectaculaire percussiemomenten.
Het wordt een onvergetelijke jazzavond vol emoties en prachtige solo’s.

U kunt de bijdrage van 18 € per persoon overschrijven op rekening BE 28 9730 5432 8320 met vermelding: JAZZ. Stuur ook een mail naar info@kunstinpepingen.be om uw betaling en deelname te bevestigen.
Informatie:
@: info@kunstinpepingen.be
tel: 0485 023 167 Luk Wets.

Stéphanie Bertrand photo 2

Stéphanie Bertrand kreeg van jongs af een klassieke opleiding dwarsfluit. Klassieke muziek beheerste haar jeugdjaren tot ze de Latin Jazz ontdekte als expat in Columbia. Daar begon ze haar loopbaan als zangeres op festivals met de popzangeres “Naty Botero”, El Caribefunk en als gast in de Latin Jazz groep” Jazz d’Esquina. Uiteindelijk beslist ze naar België terug te komen voor een volledige omscholing naar de jazz en de studie aan het Conservatorium van Brussel te hernemen.  Sindsdien klinkt haar stem en dwarsfluit op de Belgische podia.

Filippe Caporali, contrabassist en componist uit São Paulo, Brazilië. In 2016 gelauwerd met de Toots Thielemans Jazz Award. Hij behaalde een bachelor aan de Universidades Integradas Cantareira , São Paulo en een master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (2014-2016) en een master na master aan hetzelfde conservatorium. Nu is hij bezig met een doctoraat aan de Vrije universiteit van Brussel.
Hij toerde door Europa, het Verenigd Koninkrijk, China, Taiwan, Panama en Brazilië. Hij was te horen op Jazz Edinburg, Brussels Jazz Festival en op vele andere locaties.

Marcos Della Roch is een Braziliaanse drummer, geboren in São Paulo. Hij begon drums en Braziliaanse percussie te spelen op 10-jarige leeftijd. Als eerstejaars student klassieke percussie aan de UNICAMP universiteit groeide zijn interesse voor jazz en geïmproviseerde muziek. Toen hij afstudeerde in 2010 was zijn passie voor drums en percussie compleet en begon hij te werken in verschillende projecten zoals Orquestra HB, Alexei e a Banda Toda en Trio Tarrason. Momenteel doet hij zijn masteropleiding in Gent waar hij jazz drums studeert onder leiding van Toon Van Dionant.

Martin Salemi werd in Brussel geboren en zijn ouders zijn beide kunstenaars. Zijn vader, die gitaar speelt, heeft hem al op zeer jonge leeftijd in de muziek ingewijd. Hij begon de piano te leren op zijn 6de en voltooide in 2013 zijn master jazz piano met onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
Martin is geïnteresseerd in alle soorten muziek en in verschillende pianostijlen en heeft, naast jazzpiano, de gelegenheid gehad om klassieke muziek, salsa-, funk-, pop- en rockmuziek te ervaren.
Al heel vroeg, naast zijn instrumentale werk, ontwikkelde hij een interesse voor compositie. Hij begon op jonge leeftijd albums op te nemen.
Martin is momenteel betrokken bij twee persoonlijke projecten. OPMOC, die al drie albums heeft opgenomen en meerdere keren internationaal heeft getoerd, en het Martin Salemi Trio.
In 2018 won Martin de B-Jazz International Award met het Martin Salemi Trio.
Hij bezit de unieke kunst om in zijn pianowerk grenzen te verleggen. Een oeverloze magie tussen improvisatietechniek en pianovirtuositeit.