Eyas ensemble

een parade van meesterlijke klassieke songs.  

Helga Van Campenhout (sopraan), Joëlle Charlier (mezzo), Joris Bosman (tenor), 

 Thierry Marchant (bas), Pascale del Marmol (piano

6 Zigeunerlieder – Johannes Brahms 

Liedercyclus “Windflowers” – Arthur Somervell 

“Praia da meia Lua” – Henri Greindl   

“Spanisches Liederspiel” – Robert Schumann 

Zaterdag 30 september 19u30, 

Abdijkerk Bellingen 

Toegang 18 € -18 jaar gratis – Koepongs  

Het Eyas Ensemble is een uitzonderlijk vocaal kwartet met piano bestaande uit vijf gepassioneerde musici. Zowel bekende als minder bekende werken maken deel uit van hun programma. Hun repertorium gaat van de 19e tot de 21ste eeuw en combineert romantiek, humor, traditie en creativiteit. De vier zangers en pianiste brengen deze muziek ‘eye tot eye’ naar het publiek.  

Deelnemen kan door online in te schrijven en het bedrag over te schijven op rekening BE 28 9730 5432 8320 van Kunst in Pepingen met vermelding EYAS. Stuur ook een mail naar info@kunstinpepingen.be om uw betaling en deelname te bevestigen.  Inschrijving is verplicht want er is geen kassa aan de ingang. Informatie via info@kunstinpepingen.be of Luk Wets (0485 023 167).  Na het concert bent u welkom voor een hapje en een drankje in het kelderke van het Kasteel-klooster Ter Loo. 

Helga Van Campenhout – soprano 

 studeerde zang aan het conservatorium van Mons. Ze behaalde er de eerste prijzen voor concertzang en opera, als ook het Hoger Diploma opera. 

De operastudio van de Munt engageerde haar om mee te werken aan “Le nozze di Figaro” van W.A. Mozart en in “die Zauberflöte” vertolkte ze de eerste dame van de Koningin van de nacht. Ze vertolkte de rol van Belinda in de barokopera “Dido and Aeneas” van H. Purcell. In de opera “Cosi fan tutte” van W.A. Mozart interpreteerde ze Fiordilligi. In het “Théâtre Poème” te Brussel vertolkte ze de rol van Donna Elvira in “Don Giovanni”, eveneens van W.A. Mozart. 

Naast operavertolkingen wijdt Helga Van Campenhout zich ook aan concertuitvoeringen in binnen- en buitenland. 

Sinds geruime tijd werkt ze samen met hedendaags componist Chris Carlier in muziektheaterproducties.  Onlangs bracht ze in opdracht van het Cultuurfonds “de Noordrand” een bijzondere compositie van en met filmcomponist Johan Hoogewijs (trio Modus Vivendi).  

Ze verleent ook haar medewerking als zangcoach aan verschillende muziektheaterproducties

Joëlle Charlier – mezzo-sopraan 

studeerde eerst piano voor ze zich op zang toelegde. Ze behaalde haar Eerste Prijs aan het Koninklijke Conservatorium van Bergen, en daarna vervolmaakte ze zich aan het Conservatorium van Maastricht.  

Ze zingt ook het Oratorio-repertoire met verschillende ensembles,  zoals la Chapelle des Minimes (Bach-Kantaten), Le Choeur de Chambre de Namur, de Klassische Philharmonie Bonn,  Orchestre Philharmonique de Liège, … 

Als solist, werd haar eerste engagement haar aangeboden door La Fondation Royaumont (Frankrijk). Daar vertolkte ze de rol van Jacqueline in Le médecin malgré lui van Gounod. Andere projecten volgden: in L’Enfant et les sortilèges van Ravel met het Orchestre Philharmonique de Liège, veel Offenbach: de titelrol in La Périchole, La Grande Duchesse de Gerolstein, La Belle-Hélène, Fragoletto in Les Brigands (Oper Aachen), Béatrix in Les Bacards. Ze maakte haar debut in de Opéra Royal de Wallonie met de rol van Mary in Fliegende Holländer van Wagner, haar debut in de Vlaamse Opera met een Blumenmädchen in Parsifal van Wagner, gevolgd door een Magd in Elektra van Strauss.  

Ze zingt ook graag hedendaagse muziek: ze was Hannah in La Lumière Antigone (Nouvel Ensemble Contemporain – Zwitserland)

 Ze won ook de eerste prijs van de Concours international d’Opérette et d’Opéra-Comique de l’UPMCF de Paris. 

Als koorlid, zingt ze regelmatig met het Vlaams Radio Koor, het koor van de Munt, de Opera van Vlaanderen en Le Choeur de Chambre de Namur

Joris Bosman – tenor 

Na zijn studies zang en piano in Leuven en Utrecht bekwaamde hij zich als solist en behaalde de eerste prijs zang in de disciplines oratorium, lied en opera en het Hoger Diploma lied en oratorium aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij volgde Masterclasses bij o.m. Peter Schreier, Christophe Prégardien en Anthony Rolfe-Johnsson

Hij werd door de pers opgemerkt als solist in de rol van Ferrando in Mozarts ‘Cosi fan tutte’ te Cambrils in Spanje en in der ‘Esel’s Schatten’ van R. Strauss

Bekend om zijn vaardigheden als acteur vertolkte hij reeds een twintigtal hoofdrollen in operetten van onder meer Fr. Lehar, Emmerich Kálmán.  In de musicalwereld vertolkte hij de hoofdrollen in ‘The Phantom of The opera’, ‘West Side story’ , ‘The Pirates of Penzance’ en in ‘Oklahoma’

Hij is regelmatig te gast op festivals in eigen land waaronder het Festival van Vlaanderen en het ‘festival de Wallonie’ alsook het ‘festival de l’été Mosan’

Maar ook in Frankrijk waaronder Avignon en het vermaarde Festival de Cluny in Parijs. 

Hij zong voor de Munt-opera in Brussel en met VMT, Belcanto en voor de Gentse Opera als solist voor de uitvoeringen van ‘Boris Goudonov’, ‘Der Fliegende Holländer’, ‘Die Lustige Witwe’, enz. 

Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland, Frankrijk en België. 

Thierry Marchant – bariton 

studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij was finalist op de internationale zangwedstrijd van Bizet in Palerma in 1997 en is solist aan de Operastudio van de Munt

Hij vertolkte de rol van Papageno (Die Zauberflöte, Mozart), Leporello (Don Giovanni, Mozart), El Dancaïro (Carmen, Bizet), a youth (Death in Venice, Britten), l’officier municipal (Thérèse, Massenet), le Baron de Gondremark (La Vie Parisienne, Offenbach), Zuniga (Carmen, Bizet) en Peachum (Dreigroschenoper, Kurt Weil). 

Hij is eveneens vertolker van hedendaagse muziek: Sanaé van Nick Dumont (in de rol van Sadahiko) en Hygiène de l’assassin van Daniel Schell (le troisième journaliste). 

Hij was solist voor de Koninklijke Muntopera, het Amsterdams Concertgebouw, het Grand Théâtre du Luxembourg, het Barclay Theater (Irvine, California), Théâtre Poème (Bruxelles), het Casinotheater van Spa, het Paleis voor Schone Kunsten in Charleroi, … 

Hij wijdt zich ook aan het lied repertorium en oratorio

Pascale del Marmol – piano 

studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en behaalde er verschillende Eerste Prijzen alsook het Hoger Diploma piano.  

Dankzij een beurs van “de Stichting Stefaan De Jonghe” vervolmaakte zij zich in Salzburg en nadien aan “The Manhattan School of Music” in New York. 

Sindsdien treedt ze geregeld op in België en in het buitenland. Zij is een graag geziene gast als pianobegeleidster van vocale composities op recitals en wedstrijden. 

Zo begeleidde ze talrijke solisten voor o.a de VRT, RTBF, Festival de l’Eté Mosan, Festival de Wallonie, Festival van Vlaanderen, de Munt, enz. 

Zij gaf concerten o.m.  in Rome, Londen, Zürich, Tahiti en Riga. 

Zij verleende haar medewerking aan radio-en televisie-uitzendingen, nam een c.d op .  

Met pianiste Nadine Delsaux brengt ze vierhandig pianorepertoire

Zij is begeleidster geweest aan de zangafdeling van het Conservatorium van Brussel, Bergen en Maastricht en professor aan de Muziekacademie van Waterloo.