Concert BachPlus
TEN HUIZE VAN JOHANN SEBASTIAN BACH

bachplus2

Zaterdag 6 mei 2017 om 19.30u

Amaryllis Dieltiens – sopraan
Jan Van den Borre – traverso
Hendrik-Jan Wolfert – violone
Jurgen De bruyn – theorbe
Bart Naessens – klavecimbel/ muzikale leiding

Abdijkerk Bellingen :  Cantempréstraat 1, 1674 Bellingen (Pepingen)
Bijdrage: 15 € – Voorverkoop +65 en leden van Bellingahaim 12 € – jonger dan 18 gratis.
Na het concert bent u hartelijk welkom voor een hapje en een drankje samen met de muzikanten in ’t kelderke van het kasteel-klooster Ter Loo, Kareelstraat 21, 1674 Bellingen.
Inschrijven: wenst u te genieten van het tarief in voorverkoop gelieve het bedrag van 12,– € per persoon over te schrijven op BE 28 9730 5432 8320 met vermelding van BachPlus – voor 5 mei 2017.
InlichtingenInfo@kunstinpepingen.be (Luk Wets 02 396 28 17) of www.kunstinpepingen.be
Met de steun van:  De provincie Vlaams-Brabant, Het gemeentebestuur van Pepingen, Het gemeenschapscentrum van Pepingen, De cultuurdienst van de gemeente Pepingen, De adviesraad voor gemeentelijk cultuurbeleid en vzw  Bellingahaim.

 

Klokken weerklinken…

Huwelijksklokken voor Anna Magdalena Wilcke en Johann Sebastian Bach.

Wie was deze wonderlijke vrouw in Bachs leven?

Welke invloed had zij op haar echtgenoot en zijn muziek?

BachPus duikt in het privéleven van Johann Sebastian Bach en gaat op onderzoek naar “de” vrouw in zijn leven – Anna Magdalena. Ze werd beroemd dankzij het educatieve ►“Notenbüchlein” aan haar opgedragen door haar echtgenoot.

Maar wie was deze vrouw?

Welke bezoekers kreeg het gezin Bach over de vloer?

Hoe groot was haar invloed op het muzikale denken en doen van haar echtgenoot?

We leren deze begenadigde vrouw en de grootmeester beter kennen aan de hand van een verhaal en van de muziek die ongetwijfeld in de huiskamer van het gezin Bach moet weerklonken hebben.

Dat Johann Sebastian privé zijn meest gelukkige en professioneel erg productieve jaren kende in ► Köthen aan de zijde van deze vrouw is al lang geweten.

BachPlus neemt u mee terug in de tijd en creëert een gezellige avond met anekdotes over de vrouw des huizes en haar gezin, afgewisseld met muziek van haar echtgenoot en tijdgenoten, zoals een avond onder vrienden had kunnen zijn ten huize van Anna Magdalena en Johann Sebastian Bach.

 

 

Het ensemble

Het barokensemble BachPlus werd in 2010 opgericht door sopraan Elisabeth Hermans en klavierspeler/dirigent Bart Naessens. In oorsprong was een maandelijks cantateconcert in de barokke Jezuïetenkerk van Aalst de enige activiteit. Na de Sint-Walpurgakerk en de Sint-Gilliskerk in Brugge, werd de St. Baafskerk in Aardenburg (NL) de tweede vaste locatie op de cantatezondag. Op deze zondag stond steeds de cantate van de grootmeester Johann Sebastian Bach centraal. Langzaam plaatste het ensemble ook de grotere werken van Bach op het programma, zoals de H-Moll Messe en de Johannespassie.

Het ensemble straalt een warme, vriendschappelijke, maar toch professionele sfeer uit. De verfrissende kijk op het enorme oeuvre van Bach weet muziekliefhebbers van heinde en verre te boeien. BachPlus heeft op die manier op korte tijd een plekje veroverd op de nationale en internationale barokke muziekscène. Zo wordt BachPlus de jongste jaren ook uitgenodigd op meerdere concertpodia in Vlaanderen, zoals het Concertgebouw Brugge, Amuz en het Festival Van Vlaanderen Gent.

BachPlus verenigt topmusici uit heel Europa, die bij diverse gerenommeerde ensembles en/of door eigen activiteiten en initiatieven een onontbeerlijke en waardevolle ervaring hebben opgebouwd inzake historische uitvoeringspraktijk. De musici willen zich bovenal terug laten verwonderen over het geniale, alles overstijgende oeuvre van Bach. Ze proberen steeds zo dicht mogelijk bij de toenmalige musiceerpraktijken te blijven. Zo speelt het ensemble altijd op historische of op historisch modelgebaseerde instrumenten.

In de zomer van 2016 heeft het ensemble zijn eerste cd opgenomen, m. o. a. de

Actus Tragicus van J.S. Bach. (hier in een uitvoering met Gustav Leonhardt – René Jacobs, het collegium Vocale Gent en een dorpsgenote op de gamba).

Sinds het najaar van 2016 is deze cd verkrijgbaar. De distributie wordt behartigd door het gerenommeerde platenlabel Etcetera. Deze CD kunt u na het concert aankopen.

Lees meer over de Actus Tragicus

 

Amaryllis Dieltiens

Amaryllis studeerde als kind piano en cello maar was vooral erg sportief geëngageerd als danseres en turnster. Op 17-jarige leeftijd besloot ze de muziek in haar hart toch te laten spreken en ging zij zang studeren aan het Lemmensinstituut te Leuven bij Lieve Vanhaverbeke. Ze vervolgde haar studies aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna specialiseerde ze zich gedurende twee jaar verder in opera  aan De Nederlandse Opera Academie waar zij in 2006 cum laude afstudeerde.

Na succesvolle vertolkingen van Morgana (Alcina – G.F. Händel,) Belinda (Dido & Aeneas – H. Purcell),  Tytania (A Midsummer Night’ s Dream – B. Britten) en Nella (Gianni Schicchi – G. Puccini) tijdens haar opleiding, werd zij een veelgevraagde zangeres in diverse opera’s.

In 2009 debuteerde zij aan de Nationale Reisopera in Hippolyte & Aricie (J. Ph. Rameau) als Prêtresse & Chasseresse. In 2011 zong zij de rol van Angelica in Orlando van G.F. Händel o.l.v. Jan Willem de Vriend.

In oktober 2015 was zij opnieuw in opera te horen als Barbarina in Le Nozze di Figaro—W.A. Mozart.

Amaryllis stond tussen 2011 en 2015 op diverse concertpodia in Europa o.l.v. onder meer Conrad Junghänel, Frans Bruggen, Ton Koopman, Henrik Schaefer, Richard Egarr, Alexander Rodin, Jos Van Veldhoven, Daniel Reuss, etc…

 

 

Bart Naessens

Aangestoken door de orgelmicrobe in de klas van Chris Dubois aan het Brugse Conservatorium, studeerde Bart aan het Lemmensinstituut te Leuven bij zijn grote inspirator prof. Luc Ponet. In zijn klas leerde hij niet enkel te focussen op het orgelspel an sich, maar een breed georiënteerde focus te creëren, het muzikale spectrum te verwijden en een basisrespect te hebben voor de intrinsieke schoonheid en de bijzonder diepgaande kracht van Kunst en het Schone. Een en ander bracht hem na een aantal jaar in Parijs waar hij zijn specialisatiediploma orgel (de zgn. Prix d’excellence) behaalde in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’ met grootste onderscheiding en felicitaties van de jury. In mei 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst en in september 2008 behaalde hij met glans zijn Master-diploma (symfonisch) orkestdirectie in de klas van Edmond Saveniers. Hij volgde masterclasses bij o.a. Ben van Oosten, Ludger Lohmann, Louis Robillard, Leo Van Doeselaar, Menno Van Delft, Trevor Pinnock, Skip Sempé, … Sedert het najaar 2011 is hij doctorandus aan de KU Leuven-Lemmensinstituut met een studie omtrent de uitvoeringspraktijk-gerelateerde consequenties van de inzetbaarheid van het ‘claviorganum’.

Barts muzikale activiteiten spelen zich op vele verschillende terreinen af. Enerzijds is hij een bijzonder gerespecteerd en gewaardeerd continuospeler (mede door zijn jarenlange studie van de ‘oude muziek’ en de correcte historische uitvoeringspraktijk ervan), anderzijds wordt hij zowel solistisch als in kamermuziekverband en de laatste jaren ook meer en meer als dirigent gezien op concertpodia in binnen- en buitenland met de meest uiteenlopende repertoires, gaande van vroege polyfonie tot creaties van hedendaagse componisten. Daardoor heeft hij het voorrecht nu al op jonge leeftijd met de meest vooraanstaande musici en gerenommeerde ensembles en orkesten te mogen musiceren en door hen uitgenodigd te worden, zoals o.m. Ensemble Explorations, Zefiro Torna, Il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Vlaams Radiokoor en –orkest, De Nederlandse Bachvereniging, Les Muffatti, B’Rock, Currende (consort), Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, La Hispanoflamenca, Ensemble Philidor, enz…

Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge waar hij het vermaarde Bach-orgel bespeelt. Zijn pedagogische activiteiten spelen zich af aan de academies van Blankenberge en Gent (de Poel) en aan de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven waar hij orgel en klavecimbel doceert. Daarnaast is hij sedert september 2012 klavecinist-begeleider aan de Franstalige afdeling van het gerenommeerde Koninklijk Brussels Conservatorium en is hij sedert september 2013 als onderzoeker verbonden aan het Luca-instituut (Lemmensinstituut) te Leuven. Bart legt zich steeds meer toe op het dirigeren en wordt regelmatig bij diverse koren en orkesten als gastdirigent gevraagd. Daarnaast is hij artistiek leider van het Roeselaars Kamerkoor waarmee hij vooral het minder bekende en minder uitgevoerde repertoire voor Kamerkoor wil exploreren op een eigenzinnige, diep muzikaal geïnspireerde manier.

In 2010 werd een lange droom gerealiseerd door de oprichting van het ensemble BachPlus, waar hij samen met Elisabeth Hermans een podium wil creëren voor de uitvoering van het (cantate)repertoire van JS Bach en zijn tijdgenoten. Dit project vertaalt zich momenteel in een bijzonder succes in binnen- en buitenland en weet menig melomaan te bekoren door hun originele en unieke aanpak van het Bachoeuvre. Hij is verder ook stichter-dirigent van het orkest X-travaganza waar hij reeds op (inter)nationale podia kon beluisterd worden in tal van uiteenlopende producties, gaande van barokmuziek tot hedendaagse muziek

Hendrik-Jan Wolfert  

De Nederlandse contrabassist Hendrik-Jan Wolfert  studeerde contrabas aan het Utrechts Conservatorium en specialiseerde zich verder bij het Barokorkest van de Europese Gemeenschap en aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag in historische uitvoeringspraktijk. In 1993 behaalde hij de Aantekening Kamermuziek. Sindsdien maakte hij deel uit van diverse gespecialiseerde ensembles, waaronder Currende, Les Agrémens, Collegium Ad Mosam, Il Fondamento, Bach Concentus, Anima Eterna, les Arts Florissants, het Huelgas Ensemble en Barokopera Amsterdam. Hij gaf concerten in de meeste Europese landen, de Verenigde Staten en Japan. Met het ensemble Bachplus voert hij iedere maand cantates van J.S. Bach uit. Binnenkort is hij te gast bij de Holland Baroque Society. Midden 2013 heeft hij het SIGV-diploma juridisch vertalen Portugees behaald en is sindsdien, tussen de muzikale bedrijven door, ook werkzaam als beëdigd vertaler.

Jurgen De bruyn

Jurgen behaalde de regeringsmedaille voor gitaar aan de muziekacademie te Bornem bij Dirk De Hertogh en studeerde verder aan het Lemmensinstituut te Leuven. Daar bekwam hij het meester- en hoger diploma gitaar bij Raphaëlla Smits, het meesterdiploma kamermuziek bij Paul Beelaerts, Roel Dieltiens en Erik Van Nevel en het meesterdiploma luit bij Philippe Malfeyt.  Daarnaast volgde hij meestercursussen bij David Russell, Roberto Aussel,  Konrad Ragossnig, Jordi Savall, e.a.
Hij werd laureaat van de ‘Nationale  Muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet 1989’ en van het ‘Scottish guitar festival 1994’.
Jurgen De bruyn is artistiek leider van het oude muziekensemble Zefiro Torna waarmee hij te gast was op diverse muziekfestivals als het Festival van Vlaanderen, Festival de Wallonie, Festival van Oude Muziek Brugge, Laus Polyphoniae – Antwerpen, Dag van Oude Muziek – Alden Biezen, Festival van Oude Muziek – Utrecht, Vantaa Baroque Festival – Finland. Hij vormt samen met fluitist Koen Brouns het kamermuziekduo I Cherubini, en is vast lid van het trio Corydon (barokmuziek), het Jean-Pierre Van Hees-kwartet (traditionele muziek) en de close-harmony groep Figueira.
Hij verleende zijn medewerking aan projecten met het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel, Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick, de Vlaamse Opera, Prima la Musica, Cetra d’Orphée, Egidius Kwartet e.a.

Jan Van den Borre

Jan Van den Borre studeerde fluit, muziekgeschiedenis en kamermuziek aan de conservatoria van Antwerpen en Gent (bij Eric Dequeker en Patrick Beuckels). Nadien ging hij zich specialiseren in oude muziek aan het conservatorium van Brussel waar hij het meestergraad diploma traverso behaalde in de klas van Barthold Kuijken. Aan de Schola Cantorum Basiliensis volgde hij cursussen renaissancefluit. Concerten met Ex Tempore, Das Neue Orchester, Concert Royal Köln, Les Menus Plaisirs du Roy, Huelgas ensemble, Collegium Vocale Gent, Il Fondamento, Les Agrémens en Il Gardellino voerden hem naar Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Spanje, Oostenrijk, Hongarije, de Verenigde Staten en Japan.

Onze sponsors:

belisol

pajottenlander

kerkfabriek

 

Met de steun van:

De provincie Vlaams-Brabant, Het gemeentebestuur van Pepingen, Het gemeenschapscentrum van Pepingen, De cultuurdienst van de gemeente Pepingen, De adviesraad voor gemeentelijk cultuurbeleid en vzw Bellingahaim .

 

 

 

Lees meer over de abdijkerk van Bellingen :

De prachtig gerestaureerde abdijkerk op de unieke site van Cantimpré in Bellingen, gelegen in een nog voor Vlaanderen uitzonderlijk landschap is hiervoor een droomlocatie. Het is een historisch gebouw met een uitstekende akoestiek, dat een perfect podium is voor klassieke muziek.

Op de unieke Cantimpré-site met de eeuwenoude Cantimpréhoeve, de abdijkerk en het weidse landschap, stond destijds een prestigieuze abdij bewoond door monniken van de Augustijnerorde van Sint-Viktor van Parijs.

Te Cantimpré bij Kamerijk (Cambrai), werd rond het jaar 1180 een abdij van de orde van de H. Augustinus gesticht en toegewijd aan O-L.-Vrouw. Toen de Fransen in 1580 de abdij van Kamerijk afbrandden, besloot de toenmalige abt met de kloosterlingen de verwoeste gebouwen te verlaten en naar Bellingen te verhuizen. Vanaf dat ogenblik werd de priorij van Bellingen een abdij.

De gotische kerk van Bellingen dateert van 1623. Ze is recent volledig en prachtig gerestaureerd. Dit is een eminente gelegenheid om een stuk belangrijk muzikaal erfgoed te laten horen.

http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_01420.htm