Cultuuruitstap: Antwerpen als kunststad

uitstapantwerpen3

Zondag 21 mei 2017

Stadwandeling Zurenborg – Grandeur van de Belle Epoque.
Zurenborg is misschien wel de mooiste buurt van Antwerpen. Als een kokette dame pronkt ze met belle époque-grandeur. Terecht trots toont ze verbaasde bezoekers haar art nouveau-gevels, elegante straten en pleinen. Maar hét klapstuk is de 19de eeuwse Cogels-Osylei: sublieme architectuur van de rond vorige eeuwwisseling
.
Begeleid bezoek aan de wereldwijd bekende collectie precolumbiaanse kunst.
De collectie in het MAS is in binnen- en buitenland bekend als een collectie van topstukken, gemaakt in goud, jade, steen, textiel en schelp. De voorwerpen zijn afkomstig uit meer dan 50 culturen van Alaska tot Chili en getuigen van de vakmanschap en zin voor esthetiek van hun makers in het Amerika van voor 1500

Begeleid bezoek aan het vernieuwde  M HKA
Het vernieuwde M HKA (open op 27/04)  wordt een internationale ambassadeur van de Vlaamse beeldcultuur door de rijke beeldgeschiedenis te verbinden met spraakmakende hedendaagse kunst. Het M HKA krijgt voor het eerst een permanente collectietentoonstelling met iconische topwerken: een must-see voor iedereen die Antwerpen bezoekt.

 

Kostprijs: 57,00 € per persoon

Inbegrepen: busreis, 3 gegidste rondleidingen, alle toegangsgelden en een digitale reiswijzer.
Inschrijven: gelieve het bedrag per persoon over te schrijven op BE 28 9730 5432 8320 met vermelding van cultuuruitstap Antwerpen + uw naam voor 15 april 2017. Stuur tevens een mail naar info@kunstinpepingen.be om uw betaling te bevestigen. Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 40 deelnemers. Wie interesse heeft om deel te nemen aarzelt niet.
Inlichtingen : Luk Wets (02 396 28 17)
Vrijblijvend kunt u de reisdag zelf reserveren voor een leuk etentje na de cultuuruitstap bij JEJO Wines in Heikruis. Richtprijs 35, — €.(zonder drank).

Stadwandeling Zurenborg – Grandeur van de Belle Epoque.

Zurenborg is misschien wel de mooiste buurt van Antwerpen. Als een kokette dame pronkt ze met belle époque-grandeur. Terecht trots toont ze verbaasde bezoekers haar art nouveau-gevels, elegante straten en pleinen. Maar hét klapstuk is de 19de eeuwse Cogels-Osylei: sublieme architectuur van de rond vorige eeuwwisseling.

De Belle Epoque

Elektriciteit, winkelcentra en een vliegtuig over het Kanaal: meer was dik 100 jaar geleden niet nodig om miljoenen mensen langs de beide zijden van de Atlantische Oceaan met verstomming te slaan. Geboren aan het einde van de 19e eeuw, werden ze aan het begin van de 20e eeuw om de oren geslagen met technologische vernieuwingen en een samenleving in permanente evolutie. Het laatste militaire conflict op Europese bodem was een vage herinnering, van WO I was nog geen sprake. Vele jaren later doopte nostalgie het tijdvak tot de Belle Epoque, het mooie tijdperk aan de vooravond van de eerste wereldbrand.

Art Nouveau.

Art nouveau is de algemeen aanvaarde naam voor de nieuwe stijl die aan het einde van de 19de eeuw zowat overal in Europa onder verschillende varianten het licht zag. Ze drukken zich alle in hoofdzaak uit in biomorfe curven, vlakken en volumes: in vormen die niet langer teruggrijpen naar de klassieke stijltraditie maar rechtstreeks geïnspireerd zijn op de zichtbare vormen van de natuur, in de eerste plaats de vegetale natuur. Deze vormgeving ontplooide zich het sterkst in de architectuur, maar ze bleef hier geenszins toe beperkt. In de gevallen waarin ze ten volte tot ontplooiing kwam, omvatte ze nagenoeg alle onderdelen van het woon- en leefkader. Ze manifesteerde zich dan als een integrale decoratieve taal die zich uitstrekte van straat tot salon, van voorgevel tot eettafel, van vaas tot stoel, van deurklink tot lamphouder, en uiteindelijk ook van kleding tot haartooi.

Art nouveau ontwikkelingen in Antwerpen.

Het eerste opmerkelijke “art nouveau” gebouw in Antwerpen is het gebouwencomplex van de Dierentuin dat daar vanaf 1899 wordt tot stand gebracht door Emile Thielens.

Het was evenwel Jos Bascourt die twee jaar voordien de art nouveau in de Scheldestad introduceerde. Na een virtuoos eclectisch debuut in Vlaamse neorenaissance ontwikkelde hij met de bouw van het huis Boreas in 1897 een bijzonder persoonlijke, sobere art nouveau. Zijn meesterwerk, de Vier Seizoenen, bracht hij twee jaar later tot stand in hetzelfde idioom. Ondertussen, in 1898-19oo, bouwden Jan Van Asperen en Emile Van Averbeke aan de Volksstraat het Liberaal Volkshuis, waarin ze verschillende tendensen van de art nouveau op een persoonlijke en overtuigende wijze tot synthese brachten: het biomorfe idioom van Horta, het rationalisme van Berlage en de beeldopbouw van Mackintosh.

Bascourt was vooral werkzaam in Zurenborg, een nieuwe wijk uitgevoerd in een verbazende veelheid aan bouwstijlen. Na Boreas dook te midden van de eclectische verscheidenheid ook de art nouveau op, en wel onder verschillende gedaanten op: het huis De Zonnebloem van Jules Hofman was duidelijk geïnspireerd op de Secession stijl van Olbrich, het huis Quinten Metsys van Jacques De Weerdt was een welhaast letterlijke kopie van Strauvens huis aan de Brusselse Ambíorixsquare. En bij Smet-Verhas, die kennelijk het voorbeeld van Strauven in Brussel wilde overtreffen, nam de art nouveau bijzonder uitbundige vormen aan: de slag van Waterloo is kennelijk bedoeld als een flamboyante evocatie van de veldslag. De vijf werelddelen, een huis voor een reder uitgevoerd op het Zuid, is een onstuímig polychroom baksteenvolume uitgerust met een scheepsboeg. In weerwil van alle uitwendige exuberantie blijven vrijwel al deze huizen gebaseerd op het conventionele Belgische typeplan.

Uit Art nouveau – Van Old England tot het palais Stoclet. De Standaard.

 

Begeleid bezoek aan de wereldwijd bekende collectie precolumbiaanse kunst.

De collectie in het MAS is in binnen- en buitenland bekend als een collectie van topstukken, gemaakt in goud, jade, steen, textiel en schelp. De voorwerpen zijn afkomstig uit meer dan 50 culturen, van Alaska tot Chili, en getuigen van de vakmanschap en zin voor esthetiek van hun makers in het Amerika van voor 1500.

Vanwaar de voorliefde voor de precolumbiaanse kunst?

Deze vraag is mij al talloze keren gesteld. Door omstandigheden heb ik in mijn leven de mogelijkheid gehad om veel te reizen en overal ter wereld werken van bekend een onbekende kunstenaars te bewonderen. Van in onze prilste jeugd worden ons de esthetische beginselen van de meest uiteenlopende stijlen en culturen ingeprent: de Egyptische, de Fenicische, de Griekse, de Romeinse, de boeddhistische en de Zen-kunst, de kunst van de Islam, de Romaanse kunsten de gotiek, zonder het oude China te vergeten, de Renaissance en zovele andere. Maar de schoonheid is ook in de precolumbiaanse kunst te vinden! Vanaf mijn eerste reizen heeft dat patrimonium mij gefascineerd, omdat het aanzet tot reflectie. De precolumbiaanse kunst kun je immers niet vrijblijvend bekijken; zij hebben een andere, een occulte dimensie. In die voorwerpen schuilt iets geheimzinnigs, het mysterie van volkeren die een sterke band met de natuur hadden, die er zelfs in symbiose mee leefden. Zij hebben mij leren bewonderen en dromen. Telkens als ik zo’n voorwerp in mijn handen houd, dwalen mijn gedachten af naar de schepper ervan. Wie was hij? Wat ging in hem om?

Dat ik hier hulde kan brengen aan de kunstenaars van de talrijke en verscheidene precolumbiaanse culturen, stemt mij gelukkig. Ook de schoonheid van het onvolmaakte bestaat. Het ultieme, wellicht -vluchtige – geluk is het voorwerp waarmee je in aanraking komt, meevoert naar de wereld van het onbekende. We kunnen niet leven zonder de idee van het schone. De kunstwerken spreken tot ons. Eenzaamheid bestaat niet meer.

Dora Janssen. Precolumbiaanse meesterwerken – Mercatorfonds.

Begeleid bezoek aan het vernieuwde M HKA

Het vernieuwde M HKA (open op 27/04) wordt een internationale ambassadeur van de Vlaamse beeldcultuur door de rijke beeldgeschiedenis te verbinden met spraakmakende hedendaagse kunst. Het M HKA krijgt voor het eerst een permanente collectietentoonstelling met iconische topwerken: een must-see voor iedereen die Antwerpen bezoekt.

De collectie is drastisch geïnternationaliseerd, met een focus op Eurazië; kunstenaars uit regio’s met een nog onbekende kunstscène: Centraal- Azië, Magreb, China en India werden verworven. Tegelijk werd landelijk niet langer enkel actueel verzameld, maar werd een inhaalbeweging gemaakt naar de veronachtzaamde jaren 1960/70. Van de kernkunstenaars in Vlaanderen uit deze periode werden belangrijke ensembles uitgebouwd. Het meest spectaculair zichtbaar is dit voor Panamarenko, van wie het M HKA nu diens studiowoning en archief beheert. Er werden echter ook belangrijke museale ensembles samengebracht van kunstenaars als Fred Bervoets, Luc Deleu, Lili Dujourie, Jef Geys, Danny Matthys en Guy Mees. Parallel daaraan werd er werk gemaakt van even uitgebreide ensembles van internationale topfiguren die in de periode een belangrijke aanwezigheid in Antwerpen waren, zoals James Lee Byars, Robert Filliou, Gordon Matta-Clark, Antoni Muntadas of Orlan. Occasioneel ging M HKA ook vroeger terug, met Paul De Vree, vanwege diens sleutelrol in de visuele poëzie of Jan Cox, van wie de kern van het late werk werd verworven.

 

Kostprijs: 57,00 €. (Beperkt tot 40 deelnemers)

Inbegrepen:

  • De reis naar Antwerpen H/T met een comfortabele bus van Willy Bellen (Dilbeek)
  • De bezoeken o.l.v. vakkundige gidsen aan:
    • De Cogels-Osylei en Zurenborg
    • De precolumbiaanse kunst in het MAS
    • Het vernieuwde M KHA
  • De toegangsgelden voor:
    • De precolumbiaans collectie in het MAS
    • Het vernieuwde M KHA
  • De deskundige begeleiding door uw gastheren Luk Wets en Bart Desmet namens “Kunst in Pepingen”.
  • De ReisWijzer

 

Inschrijven: gelieve het bedrag per persoon over te schrijven op BE 28 9730 5432 8320 van kunst in Pepingen met vermelding van cultuuruitstap Antwerpen + uw naam voor 15 april a.s… Stuur tevens een mail naar info@kunstinpepingen.be om uw betaling te bevestigen.)

Wie eerst komt, eerst maalt.

Inlichtingen:

Luk Wets (02 396 28 17).

info@kunstinpepingen.be

 

Vrijblijvend kunt u de reisdag zelf reserveren voor een leuk etentje na de cultuuruitstap bij JEJO Wines in Heikruis. Richtprijs 35, — €. (zonder dranken)

 

Dagprogramma:

08.15u            Afspraak – Gemeentehuis Pepingen – Ninoofsesteenweg 116.

08.25u            Vertrek naar Antwerpen

09.40u            Koffiestop (vrij)

10.00u            Stadwandeling Zurenborg – Grandeur van de Belle Epoque.

12.00u            Vertrek naar MAS

12.25u             Vrije lunch MAS: – van “déjeuner sur l’herbe” tot **-restaurant.

14.00u            Begeleid bezoek precolumbiaanse kunst – MAS

16.15u            Begeleid bezoek aan het M KHA

18.00u            Vertrek naar Pepingen – Gemeentehuis – 61km

19.00u            Aankomst Pepingen.

19.30u     Gezellig nababbelen bij een heerlijk etentje bij JEJO – Plaats 4 Heikruis. (optie). Richtprijs 35,– € per persoon.

 

Zie voor meer details vanaf 15 april de ReisWijzer Antwerpen cultuurstad.