Cultuuruitstap 2014 – In het teken van de Groote Oorlog

CULTUURUITSTAP 2014
IN HET TEKEN VAN DE GROOTE OORLOG

Louvre-Lens: een glazen huis vol kunst
1800-2014 “Het onheil van de oorlog”
Art-deco: “de stijl van de wederopbouw in Lens”
De nationale necropool “ Onze lieve vrouw van Loreto”
ZATERDAG 14 JUNI

Louvre-Lens: een glazen huis vol kunst

Het museum biedt een dwarsdoorsnede van de collectie van het Louvre. De kern is de “Galerie du Temps” waarin chronologisch een overzicht wordt gegeven van de kunst van 3500 jaar voor onze tijdrekening tot in de 19de eeuw.

Het Louvre-Lens is geen dependance van het Louvre en ook geen Louvre in het klein.

Als wij het Louvre-Lens willen omschrijven, moeten wij het misschien beschouwen als een «ander Louvre», waar alle afdelingen van het Parijse museum zonder geografische en technische grenzen samensmelten.  De collecties van het Louvre worden tijdelijk en transversaal gepresenteerd en brengen samen wat in Parijs gescheiden wordt in afdelingen, scholen en technieken: een museum in al zijn componenten en al zijn artistieke, sociale en educatieve rollen.

Het is een ruimte  waar de collecties van het Louvre op een andere wijze worden gepresenteerd dan op de in de loop der eeuwen door de Geschiedenis en de geschiedenis van het Palais du Louvre ontstane wijze. De encyclopedische presentatie van het Louvre bemoeilijkt het samenbrengen, het vragen stellen en de transversale presentaties.

In het Louvre-Lens is het anders: het presenteren van werken uit eenzelfde periode maar behorende tot verschillende technieken en beschavingen, het regelmatiger verkennen van de talrijke facetten van de creatie, het op andere wijze onderzoeken van de kunstgeschiedenis, en het presenteren van objecten in nieuwe contexten.

1800-2014 “Les désastres de la guerre”

Deze tijdelijke tentoonstelling is genoemd naar het werk van Francisco José de Goya “ desastres de la guerra” (het onheil van de oorlog).

Honderd jaar na de Groote Oorlog toont deze internationale tentoonstelling meer dan 400 werken over het onheil van de oorlog sinds de veldtochten van Napoleon tot de dag van vandaag.  Het is een rijke verzameling van de teleurstellingen over de oorlog, drager van ellende sinds het begin van de 19de eeuw tot de dag van vandaag.  De oorlog stond vele eeuwen lang centraal in het maatschappelijke waardesysteem maar vanaf 1800 werd hij steeds meer door kunstenaars gezien onder al zijn vormen voor zijn vernietigend effect op mensen,  dieren, het landschap, de steden, het milieu en zo vele andere dingen meer.  Meer dan 170 kunstenaars  van alle disciplines zijn vertegenwoordigd (schilderkunst, beeldhouwkunst, grafische kunsten, fotografie, film,  stripverhalen, cartoons,  prenten uit Epinal, enz) : Beckmann, Betsellère, Capa, Daumier, David, Delacroix, Delaroche, Detaille, Dix, Doré, Erro, Fautrier, Fenton, Gance, Géricault, Goya, Grosz, Hartung, Heartfield, Kudo, Lebel, Léger, Lejeune, Lupertz, Masereel, Masson, Meissonier, Méliès, Miller, Ming, Moore, Music, Nash, Neuville, Picasso, Ristelhueber, Schlichter, Steib, Steinlen, Van Dongen, Villeglé, …

Art Deco:  Les Grands Bureaux des mines de Lens.

Art deco is een stijl die zich tussen de twee wereldoorlogen ontwikkelt in de architectuur, de interieur inrichting  en de toegepaste kunst. Het was de stijl van de wederopbouw na 1918.

Wat Lens nog het meest uitzonderlijk maakt is de Art Deco stijl.  Tijdens een begeleide wandeling  in het Nederlands ontdekken we een aantal schitterende gevels. Het station is zeer opmerkelijk. Het is geïnspireerd op de vorm van een oude stoomlocomotief: de toren doet denken aan de schoorsteen, de afgeronde puien aan de wielen. Binnen wijdt kunstenaar Auguste Labouret zijn kubistisch georiënteerde tegeltableaus aan de mijnen en de industrie.

Geïnteresseerden in stedelijke architectuur kunnen hier hun hart ophalen. De wijken hebben namen als Cité de Saint-Théodore en vormen een soort dorp in de stad.

In Lens bouwde de Compagnie des Mines in de jaren 1920 kloeke vrijstaande huizen van baksteen met een eigen stijl. Momenteel worden ze beetje bij beetje gerestaureerd. Liefst 124 van deze cité’s staan onder bescherming van de Unesco.

Franse nationale begraafplaats Notre-Dame-de-Lorette

Op de hoogvlakte bij Ablain-Saint-Nazaire staat een aan Onze Lieve Vrouw van Loreto gewijde kapel. De Franse soldaten kiezen na de slag van mei 1915 deze plek om hun gevallen kameraden te begraven. Na de oorlog begint Frankrijk met de aanleg van enorme militaire begraafplaatsen waar de bovenmaatse opofferingen van de natie pijnlijk duidelijk worden. De kleine begraafplaats van Lorette wordt uitgebreid met de stoffelijke resten uit meer dan 150 begraafplaatsen van de fronten van de Artois, de Frans-Vlaamse Westhoek, de IJzer en de Belgische kust. Ruim 20.000 geïdentificeerde soldaten krijgen er een eigen graf en de stoffelijke resten van meer dan 22.000 onbekende soldaten worden verdeeld over acht ossuaria. Lorette is hiermee de grootste militaire begraafplaats van Frankrijk. Schitterend uitzicht op de vlakte van Artesië.

Praktisch:
Bijdrage: € 35,- minimum 25 —maximum 50 personen.—Koepons welkom

 

  • inbegrepen de busreis, Louvre—Lens en terug.
  •  de tijdelijke tentoonstelling 1800-2014.
  •  een wandeling door de Art deco stad Lens waarvan vele gebouwen onder bescherming van de Unesco staan.
  •  de Frans nationale begraafplaats Notre Dame de Lorette,  de deskundige reisbegeleiding.

(maaltijden niet inbegrepen)

Inschrijven:
Luk Wets: – tel 02/396.28.17 of lukwets@skynet.be
Jan Keijzer: – 02/396.28.55 of janvanheikruis@skynet.be

Er is nu al grote belangstelling voor deze speciale “ Groote Oorlog” cultuuruitstap.

Wie eerst komt, eerst maalt!

U kunt al een optie nemen,  bij Luk Wets of Jan Keijzer, zo bent u zeker dat u erbij bent.  We sturen u tijdig een e-mail om te betalen.

De cultuuruitstap is een idee van Pep-In- Gen, partner  “Kunst in Pepingen”.

 

Interessante websites in kader van deze cultuuruitstap: